Forskaren: Cecilia Parsberg "En ordlös sång om tiggande och givande"

TEXT: 
Nora Hagdahl
BILD: 
Cecilia Parsberg
Hennes oförmåga att kommunicera med en tiggande man blev startskottet för Cecilia Parsbergs avhandling.

Cecilia Parsberg doktorerar i Fri konst vid Lunds och Umeå universitet.
 2016 kom hon ut med avhandlingen ”Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige?” som undersöker tiggandets och givandets bilder på Sveriges gator mellan 2011 och 2016.

Hur kom det sig att du började intressera dig för bilder av tiggande och givande?

–Det började med ett icke-möte med en tiggande man i slutet på 2010, som jag filmade med min iPhone. När jag senare tittade tillbaka på filmsekvensen ville jag förstöra den på grund av min pinsamma oförmåga att möta mannen. Istället behöll jag filmen, som ett dokument över min reaktion och mitt sätt att förhålla mig till hans utrymme. Detta blev startpunkten för mitt intresse kring bilder om tiggeriet och giveriets sociala koreografi.

Forskningsprojektet kulminerade i videoinstallationen Tiggandets kör och Givandets Kör. Berätta om verket!

–I Tiggandets kör deltar människor som brukar tigga på gatorna. I Givandets kör deltar människor som ibland ger till dem som tigger på gatorna. Jag uppfattar att det på gatan finns både känslomässiga och språkliga hinder mellan dessa. Ofta tycks båda parter vilja kommunicera mer, men kan inte. Jag ville att verket skulle handla om detta. Att ge och ta emot pengar är ofta en icke-verbal transaktion, det är därför Tiggandets Kör och Givandets Kör sjunger utan ord.

Vad innebär det för dig som konstnär att göra ett forskningsprojekt som ligger emellan praktik och teori?

–Jag har egentligen alltid kickat på att omsätta praktik i teori och låta teori stimulera min idéprocess. Jag tycker ofta att vi konstnärer kan uttrycka vad vi gör många gånger bättre än någon annan. Detta görs möjligt genom konstnärlig forskning.

Och vad har forskningen gett dig för möjligheter?

–Jag arbetar mest med icke-kommersiella projekt och säljer sällan konstverk. Detta är min möjlighet att få berätta vad jag gör och vad jag vill. Så länge vi konstnärer håller tyst och inte ens engagerar oss i hur det ekonomiska systemet kring konsten går till så förblir konstnärerna som inte blir framgångsrika på marknaden losers.

Nora Hagdahl

Bildtext: CECILIA PARSBERG
Tiggandets kör och Givandets kör, 2015. Installerat i Skövde Konsthall 2015. Foto: Cecilia Parsberg